Bonds of trust

Managers often reflect on their teams’ engagement: how to motivate them? How to ensure that they are involved and do their best? Meaning as an antidote to demotivation has become a platitude, to the point that we forget that it is just one of the ingredients that nourish engagement. We live in a volatile, uncertain, complex and ambiguous world. To feel less isolated, lost and frightened by this whirlwind in which everyone tries to find their place, one reflex involves creating bonds with others.

Since modern organizations constitute, at their scale, a world just as turbulent, employees would like to be able to socialize more in it. To quote André Comte-Sponville, “employees do not work because they love the work, the organization or the boss. They work because they love themselves and their children. They work to be happy1.” This involves in particular higher quality moments and discussions with colleagues who we spend most of our time with.
1 André Comte-Sponville, «Un cadre doit être un pro- fessionnel du désir de l’autre» (“A manager should be a professional of the other person’s desire”), interview in La Lettre du cadre, August 30, 2016.

Yet we do not subscribe to the emerging ideology of the “Chief Happiness Officer”, because in our mind happiness stems from the quality of the work performed, the relationships with colleagues and the feeling of accomplishment that enables individuals to be happier. Thus it is illusory to try to impose happiness on employees by mandating it through a position. However, this happiness can be substantially influenced by the actions the organization puts in place to create a breeding ground favorable to the expression of their creativity and more harmonious relationships. Therefore it is a question of inventing new positions and entrusting certain people identified in the organization to develop and disseminate a culture of caring.

The key to this sense of quality time spent in the organization stems from the trust we have in our team members, the feeling of emotional security we can experience in our daily professional lives and the resulting energy and cooperation. To reach this state and create this favorable ambience, one of the keys is the expression of each point of view. People should feel free to speak their minds so everyone can feel valued and appreciated. Every falsehood destroys trust.

PHO Placing the individual at the centre of the organisation - Trust

Cultural Transformation

Transforming culture to promote benevolence, a driver of trust and cooperation and vector of collective performance.

The president of a service company wants to transform the managerial culture of her company to put more benevolence and trust at the heart of its operation to strengthen cooperation within her teams.

  • The project started with an awareness conference for all managers on all business lines.
  • A representative sample of the 250 managers were interviewed to draw up a diagnosis of the functioning of the company.
  • A training plan is being deployed is being created.
  • A detailed action plan concerning the governance board, the employees, the mode of operation of the teams is implemented.
  • The company is fully mobilized towards this cultural transformation.

Développement du leadership

Deployer un leadership par le sens, la bienveillance et la confiance.
Une entreprise dans un secteur employant une main d’œuvre importante avec des conditions de travail exigeante souhaite fidéliser davantage ses équipes en travaillant sur le leadership de ses managers et plus largement sur l’expérience collaborateur ?
  • Analyse de la culture managériale via un sondage auprès de l’ensemble du personnel et entretiens qualitatifs avec les managers.
  • Préconisation sur l’amélioration de l’expérience collaborateur.
  • Construction des gestes managériaux
    Animation de séminaire avec les managers.
  • Ancrage des postures avec leur équipe
  • Un plan d’action détaillé concernant le conseil de gouvernance, les collaborateurs, le mode de fonctionnement de équipes est mise en œuvre.
  • L’entreprise est entièrement mobilisée vers cette transformation culturelle.

Renforcement de l’intelligence collective

Permettre à un comité de direction de retrouver sa capacité à coopérer, de mettre œuvre des décisions avec davantage d’efficacité et de faire diminuer ses divergences.
Un comité de direction est en situation de crise. Il a du mal à prendre des décisions. Les jeux politiques parasitent son fonctionnement dans un contexte où le chiffre d’affaires est en baisse.
  • Entretiens exploratoires avec chacun des membres du Comex.
  • Diagnostic des processus de décision, de la structuration du travail et de la confiance interpersonnelle entre les membre du Comex.
  • Séminaire de travail autour de la confiance et le fonctionnement du Comex.
  • Réalisation d’un plan d’action.
  • Coaching du Comex et pilotage du plan d’action sur 8 mois.
  • Un Comex réaligné sur la stratégie et sa mise en œuvre.
  • Une solidarité retrouvée.

Déploiement d’une culture de l’engagement

Mettre en œuvre un programme pour assurer l’engagement des équipes dans le long terme.

Dans le siège d’un groupe multinational, les risques de suractivité font courir le risque d’éparpillement et de dispersion de l’énergie. Les équipes coordonnent des dizaines de filiales à l’international.
  • Réaliser un arrêt sur image sur la situation de l’entreprise (culture d’entreprise, performance…)
  • Identifier les points forts afin d’accompagner le développement de l’activité, d’identifier des points de progrès collectifs, d’améliorer les fonctionnements inter-équipes, et de diffuser les principes de management fondé sur la confiance et la bienveillance au sein du Siège.
  • Structurer la démarche au sein d’un programme nommé “Place de l’Homme dans l’Organisation” bâti autour de 3 piliers : Culture et Proximité, Culture du travail en mode projet, Détection et accompagnement des Talents.
  • Mobilisation de tous les collaborateurs.
  • Le siège a ancré des principes d’entraide et de coopération dans une phase exponentielle de sa croissance.

Deployment of a culture of engagement

Implement a program to ensure the commitment of the teams in the long term.
In the headquarters of a multinational group, the risks of over-activity run the risk of scattering and dispersion of energy. The teams coordinate dozens of subsidiaries internationally.
  • Make a freeze frame on the company’s situation (corporate culture, performance, etc.)
  • Identify strengths in order to support the development of the activity, to identify points of collective progress, to improve inter-team operations, and to disseminate the principles of management based on trust and benevolence within the Headquarters.
  • Structure the approach within a program called “People in the Organization” built around 3 pillars: Culture and Proximity, Culture of work in project mode, Detection and support of Talents
  • Mobilization of all employees.
  • The head office has anchored the principles of mutual aid and cooperation in an exponential phase of its growth.

Dispositifs de Performance managériale

Offrir un 360° aux managers et un plan individualisé de développement des compétences.
  • Sur un marché en forte croissance dans le domaine du transport, avec des concurrents de plus en plus innovants, l’entreprise fait face à des changements importants dans son organisation.
  • Afin de maintenir une qualité de service optimale dans un climat social serein, l’entreprise souhaite mener un plan de développement de ses managers conduisant à un engagement renforcé des collaborateurs.
  • Analyse de référentiel de compétence managériale.
  • Création du questionnaire de 360.
  • Administration.
  • Création d’un plan de développement individuel.
  • Feedback individuel aux managers
  1. Une prise de recul des managers sur eux-mêmes facilitant l’entrée dans un cycle d’amélioration continue.
  2. Un plan de développement managérial aligné aux besoins spécifiques de chacun.
  3. Des managers de plus en plus moteurs de leur propre développement, de la performance de l’entreprise et de l’engagement des collaborateurs.

Leadership development

Deploy leadership through meaning, benevolence and trust.

A company in a sector employing a large workforce with demanding working conditions wants to increase the loyalty of its teams by working on the leadership of its managers and more broadly on the employee experience ?
  • Analysis of managerial culture via a survey of all staff and qualitative interviews with managers.
  • Recommendation on improving the employee experience.
  • Construction of managerial gestures.
  • Facilitation of seminars with managers.
  • Anchoring postures with their team.

Engagement survey showing over 90% satisfaction with manager-manager relationships and team cohesion.

Managerial performance systems

Offer a 360° view to managers and an individualized skills development plan.
  • In a rapidly growing transport market, with increasingly innovative competitors, the company is facing major changes in its organization.
  • In order to maintain an optimal quality of service in a calm social climate, the company wishes to carry out a development plan for its managers leading to a reinforced commitment from employees.
  • Analysis of managerial competency framework.
  • Creation of the 360 questionnaire.
  • Administration.
  • Creation of an individual development plan.
  • Individual feedback to managers.
  • A step back from managers on themselves facilitating the entry into a cycle of continuous improvement.
  • A managerial development plan aligned with the specific needs of each.
  • Managers increasingly driving their own development, company performance and employee engagement.

Organizational transformation

Supporting the entire organizational change of a company’s IT department in new technologies.
The leader wishes to undertake a change program to promote more performance, customer orientation, innovation and team spirit.
  • During a seminar with the 200 main employees, it is proposed to reflect on possible improvements on 4 themes : performance, customer orientation, innovation and team spirit.
  • More than 3000 proposals have been identified.
  • A strategic alignment and a team buiding with the management committee led to the selection of the main ideas to implement them.
  • The main proposal was to reorganize the company and move from a “product” organization to a “line of business” organization.
  • For 3 months, the teams then reorganized the departments, redesigned the working methods, and defined the new responsibilities of each employee.
  • A change plan has been implemented to support the change in behavior of managers based on the overhaul of the managerial model: Codev sessions and coaching sessions have been offered to managers in particular.
  • Each team has worked on its functioning and its internal dynamics
  • The whole company was mobilized during the transformation.
  • The company is completely reorganized.
  • The managers accompanied all the worksites

Strengthening collective intelligence

Allow a management committee to regain its ability to cooperate, to implement decisions more effectively and to reduce its differences.

A management committee is in a crisis situation . He has trouble making decisions. Political games interfere with its operation in a context where turnover is falling.
  • Exploratory interviews with each of the Comex members.
  • Diagnosis of decision-making processes, work structuring and interpersonal trust between Comex members.
  • Working seminar on trust and the functioning of the Comex.
  • Realization of an action plan.
  • Coaching of the Comex and management of the action plan over 8 months
  • A Comex realigned on the strategy and its implementation.
  • Rediscovered solidarity.

Transformation culturelle

Transformer la culture pour promouvoir la bienveillance, moteur de la confiance et de la coopération et vecteur de performance collective.

La président d’une entreprise de service souhaite transformer la culture managériale de son entreprise pour mettre au cœur davantage de bienveillance et de confiance dans son fonctionnement pour renforcer la coopération au sein de ses équipe.
  • Le projet a débuté avec une conférence de sensibilisation de tous les dirigeants sur tous les business lines.
  • Un échantillon représentatif des 250 dirigeants ont été interviewés permettant de dresser un diagnostique du fonctionnement de l’entreprise
  • Un plan de formation est en cours de déploiement est en cours de création
  • Un plan d’action détaillé concernant le conseil de gouvernance, les collaborateurs, le mode de fonctionnement de équipes est mise en œuvre.
  • L’entreprise est entièrement mobilisée vers cette transformation culturelle.

Transformation organisationnelle

Accompagner l’ensemble du changement organisationnel de la direction informatique d’une entreprise dans les nouvelles technologies.
Le dirigeant souhaite entreprendre un programme de changement pour promouvoir davantage de performance, d’orientation client, d’innovation et d’esprit d’équipe.
  • Lors d’un séminaire avec les 200 principaux collaborateurs, est proposé de réfléchir aux améliorations possibles sur 4 thèmes : performance, orientation client, innovation et esprit d’équipe.
  • Plus de 3000 propositions ont été recensées.
  • Un alignement stratégique et un team buiding avec le comité de direction a abouti à sélectionner les idées principales pour les mettre en œuvre.
  • La proposition principale a été de réorganiser l’entreprise et de passer d’une organisation « produit » à une organisation par « ligne business ».
  • Pendant 3 mois les équipes ont ensuite réorganisé les services, repensé les méthodes de travail, et défini les nouvelles responsabilités de chacun des collaborateurs.
  • Un plan de changement a été mis en œuvre pour accompagner le changement de comportements des managers à partir de la refonte du modèle managérial : des sessions de Codev et des coachings ont été notamment proposés aux managers.
  • Chaque équipe a travaillé son fonctionnement et sa dynamique interne.
  • Toute l’entreprise a été mobilisée lors de la transformation.
  • L’entreprise est entièrement réorganisée.
  • Les managers ont accompagné tous les chantiers.